במקרים בהם יישומים ופיתוחים מורכבים אינם עובדים באופן יעיל כפי שעבדו בעבר, או אפילו נתקעים ותוקעים את המערכת, נדרש אבחון מקצועי ומעמיק על מנת להבין את מקור הבעיה ולטפל בה.
לעיתים הסיבה לתקלה יכולה להיות האטה של המערכת לאחר צבירת נתונים רבים במערכת, כתוצאה מהתנועות שנצברו בזמן שחלף, כך שהעומס גורם להאטה. במקרים אחרים, מתקלה מתרחשת לאחר פיתוח בתהליך עסקי אחר לחלוטין.
אם המערכת ריקה מנתונים, גם קוד פחות יעיל ופחות איכותי ירוץ די מהר. אבל אחרי שנה הארגון צובר תנועות רבות ופתאום הקוד הלא יעיל כבר לא מצליח לספק את הסחורה. בחלק מהמקרים, יש צורך לתקן באופן נקודתי את הפיתוח הקיים, לעיתים יותר נכון לפתח את התוכניות האלו מחדש.
כשארגונים אומרים "הכל עבד אצלנו תקין, ואז ביצענו פיתוח בתהליך עסקי אחד, ומאז גם תהליכים עסקיים אחרים שלא נגענו בהם – לא עובדים כמו שצריך. או שנתקעים".
במצבים כאלה, יש לאבחן לעומק עם הלקוח את המערכת, להבין את התהליך העסקי ומה הצורך האמיתי. לאחר מכן בחינה של הפיתוחים הרלוונטיים לעומק, בדיקת קטעי קוד, בניית סימולציות ואיתור התקלות האפשריות שיכולות לגרום לבעיות.
על מנת לדעת בוודאות את סיבת התקלה, יש לבחון את הפיתוחים הרלוונטיים לעומק, בדיקת קטעי קוד, עשיית סימולציות ואיתור התקלות האפשריות שיכולות לגרום לבעיות.
בחלק מהמקרים, יש לתקן נקודתית את הפיתוח הקיים, לעתים מגיעים למסקנה שיותר נכון לפתח את התוכניות האלו מחדש.
יש עוד מגוון סיבות אפשריות, במקרים ממש יוצאי דופן אני אפילו מפעיל שירות DBA כדי לאתר לעומק תקלות איזוטריות. אבל בסוף תמיד אנחנו פותרים את התקלה.